Βασικός στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να βελτιωθεί η Οδική Ασφάλεια και να έχουμε λιγότερα ατυχήματα.
«Κανόνα ζωής» χαρακτηρίζει η πολιτική ηγεσία τον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος και αναμένεται να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση. Η επικαιροποίηση του στην πραγματικότητα και τα νέα δεδομένα της ψηφιοποίησης μετά από 17 έτη αναμένεται να τον καταστήσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την Οδική Ασφάλεια.
Ο αναθεωρημένος ΚΟΚ φέρνει νέα πρόστιμα και κυρώσεις και σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το υψηλότερο πρόστιμο ανέρχεται σε 1.500 ευρώ και επισύρει και ποινή φυλάκισης έως 12 μήνες ενώ το δεύτερο υψηλότερο πρόστιμο ανέρχεται σε 1.200 ευρώ και προβλέπει παράλληλα και 180 ημέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης & ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 μηνών!
Πιο συγκεκριμένα οι σημαντικές καινοτομίες και τα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν στην εφαρμογή του αναθεωρημένου Κ.Ο.Κ. είναι:
Μείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό
Τα περισσότερα αστυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις εκ των οποίων στο 74% καταγράφονται νεκροί ή τραυματίες. Οπότε η μείωση του ορίου ταχύτητας θεωρείται επιβεβλημένη και σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το νέο όριο ταχύτητας θα είναι 30 χλμ./ώρα εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς.
Η μείωση της ταχύτητας θα διαμορφώσει τις συνθήκες βιώσιμης αστικής κινητικότητας σε οχήματα μικροκινητικότητας και θα ενισχυθεί από την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε μηχανοκίνητα δίκυκλα με κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης.
Επίσης αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα.
Μάλιστα το κράνος για τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, ποδηλάτων αλλά και δικύκλων είναι αδιαπραγμάτευτο και έρχονται αυστηρές ποινές για τους υπότροπους παραβάτες.
Θεσπίζεται η αυστηροποίηση ποινών για την αντικοινωνική συμπεριφορά και υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά.
Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους συντελεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
Οι παραβάσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
Απόρριψη από το όχημα αντικειμένων (Αρ. 12 §3) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ,Ε2Α κΣ)
- Ανάρμοστη συμπεριφορά οδηγών – Μη ευγενική συμπεριφορά οδηγού προς πεζούς και στους άλλους οδηγούς (Αρ. 12 §7 εδάφ.1ο) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Οδηγός δεν έχει την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και δεν βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί. Οδηγός δεν είναι σε θέση να ελέγχει το όχημα του(της) ή τα ζώα του(της) κατά το χρόνο της οδήγησης. (Αρ. 13 §2 εδάφ.1ο) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Κίνηση σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας κ.λπ. (Αρ. 16 §4 μέρος 2ο) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Χρήση λωρίδας έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), εξαιρουμένης ακινητοποίησης οχήματος από βλάβη ή άλλη αιτία (Αρ. 29 §9) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Στάση ή στάθμευση οχήματος σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ). (Αρ. 34 §2 περ. ιζ’) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Μη παραχώρηση προτεραιότητας σε πεζούς, οι οποίοι έχουν κατέλθει στο οδόστρωμα της οδού και μη διακοπή πορείας οχήματος σε περίπτωση ανάγκης, προ της πραγματοποίησης ελιγμού στροφής για είσοδο σε άλλη οδό στην οποία δεν υπάρχουν σημασμένες με πινακίδες διαβάσεις πεζών ή διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα Μη επίδειξη ιδιαίτερης προσοχής στους πεζούς που διασχίζουν την οδό προκειμένου να επιβιβαστούν σε μέσα μαζικής μεταφοράς ή όταν απομακρύνονται από αυτά ( Αρ. 39 §4) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Παρεμπόδιση αυτοκινήτων άμεσης ανάγκης (Αρ. 44 §1) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Ακολούθηση αυτοκινήτων άμεσης ανάγκης (Αρ. 44 §3) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
- Μη εφοδιασμός οχήματος με αποτελεσματικό σιγαστήρα (εξάτμιση). (Αρ. 81 §12) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Α κΣ)
Οι περιπτώσεις υποτροπιάζουσας Συμπεριφοράς περιλαμβάνουν:
- Παραβίαση ρυθμιστικής πινακίδας Ρ-2 (Υποχρεωτική διακοπή πορείας) STOP (Αρ. 4 §3) (ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, Ε4)
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη (Ερυθρό σταθερό φως κυκλικής μορφής) (Αρ. 6 §1) (ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, Ε4)
- Ζώνη (οδηγός) – Μη χρήση ζώνης ασφαλείας από οδηγό (Αρ. 12 §5) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2 Β)
- Μεταφορά ανηλίκων (οδηγός) – Μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως καθίσματων, ζωνών ασφαλείας κλπ (Αρ. 12 §5) (ΥΨΥΛΗΣ ΕΠΙΚΥΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε3Β)
- Κράνος (οδηγός) – Μη χρήση και μη ορθή πρόσδεση προστατευτικού κράνους από οδηγό, κατά την οδήγηση μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο. (Αρ. 12 §6) (ΜΕΣΑΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε2Β)
- Οδήγηση οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων. (κόντρες) (Αρ. 12 §8) (ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, Ε4)
- Συναγωνισμός οδηγών στην ταχύτητα (κόντρες) (Αρ 19 §5) (Ε4)
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας (Αρ 20 §12) (Ε4, ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΟΡΙΟΥ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ Ε2Α-Ε4)
- Οδηγός χρησιμοποιεί εν κινήσει κινητό τηλέφωνο που δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, με ακουστικό ΕΝΣΥΡΜΑΤΗΣ επικοινωνίας (Αρ 13 §2 εδαφ.4ο) (ΥΨΥΛΗΣ ΕΠΙΚΥΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε3Β)
- Χρήση κινητού τηλεφώνου (οδηγοί μοτ/των, μοτοποδ/των, τρίτροχων) (Αρ 40 §1 περ. ζ’) (ΥΨΥΛΗΣ ΕΠΙΚΥΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ, Ε3Α)
- Οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ (Αρ. 42 §7) (ΥΨΥΛΗΣ ΕΠΙΚΥΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΛΚΟΟΛ, Ε3Β-Ε4
Απενοχοποίηση οχημάτων και υπευθυνότητα των οδηγών
- Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
- Υψηλή τιμωρία για κύριες παραβάσεις που ευθύνονται για θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα και τιμωρούνται παραδειγματικά: α) κόκκινο, β) κράνος, γ) αλκοόλ, δ) ζώνη, ε) το κινητό στ) ταχύτητα
- Εξορθολογισμός και οργάνωση των ποινών σε τρεις κατηγορίες ελαφριάς, μέσης και υψηλής βαρύτητας.
- Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα της παράβασης και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
- Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε 3 βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
- Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τέθηκαν αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
- Θέσπιση των καμερών ως διαφύλαξη της Δημόσιας Συγκοινωνίας και των παραβατικών συμπεριφορών στην οδική ασφάλεια.
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστευση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).
Διαβάστε περισσότερα στο carandmotor.gr
Leave feedback about this